Ouders over

Wendy en Leon over Hidde

Een warm bad! Dat was onze indruk na het eerste bezoek aan Early Bird. Meteen besloten we om voortaan elke maandag te gaan. Fijne mensen, positieve instelling en ruimte om je verhaal te doen. Wij ervaren Early Bird als een bijzondere plaats waar we veel informatie, praktische tips en ook gezelligheid vandaan halen.

Hidde was nog geen 8 weken toen we er voor het eerst gingen, en ook toen hebben we er al van geprofiteerd. Hij was zelf misschien nog klein maar je hoort en ziet hoe andere ouders met hun kinderen omgaan, en dat op een ongedwongen manier in een ontspannen sfeer. Het zingen en de andere rituelen die elke week terugkwamen begon Hidde al snel te herkennen en nu zien we ook dat hij bepaalde onderdelen mee gaat doen. Voor elke leeftijdsfase is het er prettig, veel individuele aandacht en ook gelegenheid om je eigen plan te maken.

Wij als ouders van Hidde wisselen af wie er met hem meegaat, dat gaat prima en zo kun je allebei op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de groep. Ik weet dat ik het ga missen als Hidde aan een vervolgstap toe zou zijn, gelukkig hebben we nog 2,5 jaar te gaan voor hij 4 jaar wordt!

Henri en Nancy over Melle

Early Bird is voor ons een grote bron van ervaring en goede tips, maar het is ook vooral gezellig en ongedwongen. Het is leuk (en fijn) om met mensen contact te hebben die ook een kindje met Down hebben en er met dezelfde positiviteit mee omgaan als wij. Melle is inmiddels 1 jaar, kruipt al brabbelend het hele huis door en is super nieuwsgierig. Hij vindt het gezellig om op maandagochtend met zijn vriendjes liedjes te zingen en spelletjes te doen (vooral om Bert aan zijn haren te trekken) en hij geniet van de maandelijkse voetreflexmassage. Moe maar voldaan stappen we aan het einde van de maandagochtend weer in de auto. Vol goede tips om thuis verder aan de slag te gaan.

Rick en MarjoJos en Sandra over Puck
‘Here are the votes of the dutch jury…. Early Bird: twelve points!’

Het was voor ons een fijne tijd bij Early Bird; ervaringen uitwisselen met ouders van een down-kind. Je werd snel begrepen doordat je hetzelfde gevoel deelde en er herkenbaarheid over en weer was. We hadden nooit het gevoel dat je teveel zei, bij Early Bird kon het! De begeleiding van de Early-Bird-ters hebben we als zeer prettig ervaren! De leidsters denken met je mee en staan, heel betrokken, open voor alle vragen.
De contacten met de andere ouders zijn heel waardevol, ook voor de toekomst! Early Bird is één van de wezenlijke onderdelen die onze Puck op weg hebben geholpen met haar ontwikkeling, en we zijn er als ouders ook sterker door geworden!
Het was een bijzonder ‘warme’ periode, die wij echt voor geen goud hadden willen missen.

Erna over Robin
Trots en onzeker staat Robin met zijn eigen foto voor het bord. Hij, 3 jaar, mag voor het eerst meedoen in het schoolvoorbereidende klasje en wil dolgraag nadoen wat de andere kinderen vóór hem gedaan hebben; de foto op het bord plakken. Robin schuift, maar de magneet wil niet van het bord. Marloes helpt en Robin straalt, beiden stralen, de foto hangt.
De ochtend zit vol structuur en leuke activiteiten. De leidsters hebben de grootste aandacht voor kleine individuele opdrachtjes. Robin kan meer dan ik denk: hij brengt zijn eigen stoel naar de tafel waar gedronken en gegeten wordt en drinkt net zoals de andere kinderen uit een beker. Daar waagt hij zich thuis niet aan.
Naast de uitstekende begeleiding die de kinderen bij Early Bird krijgen ben ik blij met de hulp die de leidsters bieden bij de overstap naar de reguliere basisschool. De toekomstige juf komt binnenkort een keer bij Early Bird kijken, de leidsters kunnen bij de gesprekken op de basisschool betrokken worden. Dit maakt de overstap stukken gemakkelijker.

GROOT NIEUWS: JASPER GAAT SINDS GISTEREN HELEMAAL ZELF ZITTEN
...zowel in de box als in zijn bedje, nog niet op de grond want die is natuurlijk gladder. En ook nog op de goede manier dus NIET in de spagaat en dan over zijn bekken rollen maar keurig vanuit kruipstand en dan zijwaarts op zijn kontje zitten en dan met zijn handjes omhoog duwen, net zolang tot ie netjes rechtop zit, helemaal stoer. Zie ook op de foto's, hier was hij al in bad geweest en had hij zijn pyjama al aan maar hij wilde toch nog even gaan zitten en spelen in de box. Het lijkt of hij steunt in de hoek maar hij zit helemaal los en zat toen wel 20 minuten zo voor hij omviel. De éne keer gaat het zitten wel beter als de andere keer maar door het omvallen kan hij natuurlijk wel weer het GAAN zitten blijven oefenen, de kanjer!! Ik ben helemaal trots op mijn manneke.

Annet over Evelyne
Onze Evelyne is op 27-10-2003 geboren met het Downsyndroom en een behoorlijke hartafwijking. We zijn vrij snel na haar geboorte naar verschillende voorlichtingsavonden van MEE geweest. Daar hoorden we voor het eerst over Early Bird en werden we nieuwsgierig over hoe het er daar aan toe gaat. Nadat Evelyne van haar hartoperatie is gerevalideerd mogen we op vrijdagmorgen komen kijken, of het iets voor ons is. Als we binnen komen zijn er nog geen andere kindjes. Zo heeft Evelyne even de tijd om te wennen aan de ruimte. Wanneer iedereen binnen is, realiseer ik me dat we echt niet de enige zijn met een meisje met Down. De sfeer is goed, alle moeders en vaders praten met elkaar en de kinderen spelen.
Het gaat beginnen!
Eerst worden er liedjes gezongen. Evelyne kijkt wat rond en begint langzaam te wennen.
Na een uurtje is het tijd om wat te eten en te drinken, voor ons is er koffie en thee. Ook nu is er tijd om ervaringen en gebeurtenissen uit te wisselen of gewoon lekker te kletsen over van alles en nog wat.
Marjo en Ellie hebben erg veel ervaring dus als er vragen zijn kun je deze altijd stellen. Ze weten bijna overal wel een antwoord op.
Daarna gaan we individueel werken met aanwijzingen van Marjo en Ellie.
De tijd vliegt voorbij en het is zo weer half twaalf. Moe maar voldaan gaan we naar huis toe.
De eerste ochtend is goed bevallen dus we hebben besloten om elke vrijdagochtend vrij te houden om naar Early Bird te gaan.
We zijn nu dik een jaar verder en gaan nog steeds iedere keer als de gezondheid het toelaat. Onze logopediste em de fysiotherapeut zijn ook erg enthousiast.
Evelyne's ontwikkeling gaat goed. We zijn er van overtuigd dat we dit niet hadden bereikt zonder de steun van early bird.
Evelyne begint al te lachten in de auto wanneer ze in de gaten krijgt dat we naar haar vriendjes gaan. Dat zegt genoeg want een kind, die zich op zijn gemak voelt is blijer en leert sneller.
Wij kunnen wel zeggen dat het voor alle ouders die een kindje met Down hebben een aanrader is om naar Early Bird te gaan. Het is in het begin misschien een beetje moeilijk, omdat je geconfronteerd wordt met het feit dat je kind "anders" is, maar het is toch geweldig om te zien dat je kind zich gaat ontwikkelen op een manier, die je thuis alleen echt niet voor elkaar krijgt.
Het laatste argument om te gaan is: het is gewoon gezellig om met z'n allen met onze kinderen bezig te zijn!!
Evelyne kan nog niet praten,maar kan wel duidelijk laten merken of ze iets niet of wel leuk vindt, Early Bird vindt ze heel erg leuk.